Udstillingen Fra Alpha til Beta dokumenterer webbet’s designhistorie, fra www blev grafisk og frem til i dag. Udstillingen har en designvinkel på webhistorien. I fremtiden vil der komme flere udstillinger med andre vinkler.
Kom gerne med forslag i udstillingens kommentarfelter.
Opdag og bidrag
Gå på opdagelse i webmuseets samling og bidrag med kommentarer eller links |
Gå på udstilling
Se de kuraterede udstillinger og bliv klogere på webbets historie |
Skab din samling
Fortæl en personlig eller faglig historie med dit eget webmateriale |
Det kommercielle netUdbredelsen af WWW skabte enorm interesse for det nye digitale medie og ikke mindst dets kommercielle potentialer. Virksomheder og organisationer fik travlt med at udvikle deres første hjemmesider for at præsentere sig selv og drive handel via webbet. I USA tog pizzakæden Pizza Hut i 1994 imod den første online-bestilling, og i 1995 åbnede Amazon.com dørene for verdens første virtuelle bogbutik. I Danmark lavede Tele Danmark den første kommercielle adgang til internettet i 1994 og investerede et trecifret millionbeløb i udbygning af nettet. Med kommercialiseringen opstod et stigende behov hos virksomheder og organisationer for ikke blot at være til stede på nettet, men også at adskille sig grafisk og interaktivt. Ny teknologi gjorde det muligt at variere webdesignet og samtidig opnå mere kontrol over, hvordan det fremstod på brugernes skærme. I 1995 blev det således muligt at vælge forskellige baggrundsfarver, indarbejde billeder og bestemme layoutets tekstlængder og margener ved brug af browseren Netscape (version 1.1). Den nye valgfrihed resulterede blandt andet i en grafisk trend med sorte baggrundsfarver, hvormed webbet nærmest skiftede farve fra hvidt og gråt til sort i midten af 1990’erne. Samtidig blev det populært at indarbejde grafiske knapper. |
|
Kommentarer