Opdag og bidrag

Gå på opdagelse i webmuseets samling og bidrag med kommentarer eller links

Gå på udstilling

Se de kuraterede udstillinger og bliv klogere på webbets historie

Fra Alpha til Beta

webbets designhistorie frem til nu

Dot com-krisen

Den økonomiske optimisme, som var knyttet til nettets kommercielle muligheder, fik en brat afslutning i 2000, hvor luften gik ud af det amerikanske it-marked. Aktiekurserne, der for it-branchen havde vist ufattelig vækst, styrtdykkede i marts 2000 og skabte øjeblikkeligt rystelser på globalt plan. Tilsyneladende succesrige firmaer bukkede dramatisk under og utallige investorer, entreprenører og medarbejdere, som en uge før krakket havde været millionærer på papiret, kunne nu konstatere, at deres aktier ikke var mere værd end det papir, de var udstedt på.
Den økonomiske krisestemning blev underbygget af terrorangrebet 11. september 2001 og førte til yderligere økonomisk afmatning.

For webdesign betød udviklingen, at sen-90’ernes progressive designeksperimenter gled ud til fordel for klare budskaber om brugervenlighed og nem adgang til indhold. Virksomheder begyndte at følge brugervenlighedseksperternes råd om øget standardisering og større fokus på funktionalitet frem for grafiske finesser, hvis de ikke ligefrem ansatte eksperterne. Usability-dimensionen skulle sammen med det gennemtænkte forretningskoncept sikre websitets – og virksomhedens overlevelse.

Blandt etablerede virksomheder, organisationer og e-handels-sites bevægede hovedstrømmen i webdesign sig mod mere faste retningslinjer for opsætning, layout og navigation. Grafikken blev mere afdæmpet, den skulle ikke tiltrække sig opmærksomhed på egen bekostning, men neutralt understøtte kommunikation og interaktion.

Kim Pedersen, designchef, Ekstra Bladet

Alpha_KP_kap4_01 Alpha_KP_kap4_02_video Alpha_CSA_kap4-dotcomkrisen
Typodesign Typospace Mother Nature Ford Motor Company Barnes & Noble Razorfish Microsoft Useit

Share this Facebook Twitter

Kommentarer